Tavoitteemme

Rintarauhaskirurgia ry järjestää tieteellisiä kokouksia ja koulutustapahtumia yhteistyössä muiden erikoisalajärjestöjen kanssa.

Rintarauhaskirurgia ry

Jäsenkirje 1.12.2022

Rintarauhaskirurgia ry:n kolmas sääntömääräinen vuosikokous pidettiin perinteiseen tapaan Operatiivisten päivien yhteydessä 25.11.2022 Helsingin Messukeskuksessa. Paikalla oli 14 jäsentä.

Hallitukseen valittiin uudeksi jäseneksi Emma-Lotta Kiukas Lappeenrannasta, kun Päivi Palanne pitkäaikaisena hallituksen jäsenenä Kotka-Kouvola-akselilta siirtyi rivijäseneksi. Kiitämme Päiviä mukavasta yhteistyöstä ja keskussairaalan näkökulman tuomisesta rintarauhaskirurgian ja rintasyövän leikkaushoidon kehittämiseen. Emma-Lotan toivotamme lämpimästi tervetulleeksi hallitustyöhön.

Hallituksen päivitetty kokoonpano löytyy Rintarauhaskirurgia ry:n kotisivuilta.

Vuosikokous kannatti hallituksen esitystä ja yhdistyksen vuosijäsenmaksua nostettiin 20 eurosta 30 euroon. Jäsenmaksu peritään kesäkuussa 2023 Suomen Lääkäriliiton jäsenmaksuvälityksen toimesta.

Rintarauhaskirurgia ry:n Operatiivisten päivien parhaan vapaan esitelmän ja abstraktin palkinnon sai erikoislääkäri Anselm Tamminen TYKS:sta esityksellään ”Leikkausta edeltävä antibiootti ei vähennä leikkauksen jälkeisiä infektioita rinnan poistoleikkauksessa – 1413 potilaan retrospektiivinen tutkimus”.

Korkeatasoisia vapaita esitelmiä oli ilahduttavat seitsemän kappaletta. Koko päivä ohjelmassa oli lisäksi kaksi symposiumia, jotka keräsivät salin täyteen kuulijoita. ”Rintasyöpäpoliklinikan toimintamallit” -symposiumissa Heikki Norja esitteli yhdistyksen tekemän valtakunnallisen kyselyn tulokset, minkä jälkeen viiden yliopistosairaalan ja Keski-Suomen sairaala Novan yhteensä kuuden rintasyöpähoitajan muodostama kutsupaneeli keskusteli monipuolisesti poliklinikkatyön toimintatavoista.

Iltapäivän symposiumissa ”Riittävän hyvää rintasyöpäkirurgiaa” Ulla Karhunen-Enckell piti johdantoluennon laatukysymyksistä, minkä jälkeen Sinikka Suomisen johdolla viisi kokenutta rintakirurgia esitti omia potilastapauksiaan keskusteltavaksi.

Yhdistyksen toimintakausi on elokuun alusta heinäkuun loppuun. Tällä toimintakaudella on Lääkäri 23-päivillä etäsymposiumi Rinnan abskessit, ja merkittävimpänä tapahtumana Onkoplastisen ja rekonstruktiivisen rintakirurgian kurssi 15.-16.5.2023 Orionin Tuohilammen koulutuskeskuksessa. Tuohilammen kurssipäivät ovat aiemmasta poiketen maanantai ja tiistai. Kurssiohjelma varmistunee helmikuun alkuun mennessä ja on löydettävissä yhdistyksen kotisivuilta.

Toivotan kaikille rintarauhaskirurgeille rauhallista joulun aikaa ja onnea uudelle vuodelle 2023

Tiina Jahkola

puheenjohtaja(a)rintarauhaskirurgia.fi